tiistai 15. lokakuuta 2013

Like For Like

On hassua huomata, miten oudoilla tavoilla maailma muuttuu sitä mukaan, mitä modernisoidumpi siitä tulee. Yksi ehkä suurimmista muutoksista - ainakin mun mielestä - on se, että rahalla ja etenkään saavutuksilla ei ole enää niin paljon painoarvoa kuin aiemmin. Nykypäivänä ihmisiä mitataan sen sijaan suosion mukaan; nykyään suuri suosio on käyntikortti, joka avaa ovet kaikkialle.

Se, että kuuluisuus määrittää ihmisiä, on mun mielestä enemmän kuin vakavaa. Nykyään joillain kuusivuotiailla voi olla facebook-tili. Kuusivuotiailla! Kun mä olin kuusi, en olisi ikimaailmassa kuvitellut perustavani minkäänlaista tiliä nettiin. Ei meillä olllut edes tietokonetta. Mitä vanhempia lapset on, sitä enemmän niiden ikäluokasta löytyy facebookin käyttäjiä. Mun oma pikkusisko on aloittanut just seitsemännen luokan ja nyt se pähkäilee, millä tavoin profiilikuvaan sais enemmän tykkäyksiä. Mä ite en haluaisi profiilikuvani tykkäysten määrän vaikuttaa itseeni, mutta kyllä mun täytyy myöntää, että välillä mietityttää, mikä mussa on vikana, kun kaikki mun ympärillä kerää kuviinsa kymmeniä, jopa satoja tykkäyksiä ja mä oon onnistunut saamaan niitä korkeimmillaan noin 20. Näytänkö mä ihan hevosen perseeltä vai eikö mulla oikeesti ole yhtään ystäviä? Mä en tiedä.

Kaikista typerintä mun mielestä on se, että nykyään tykkäyksiä ei haeta vain ja ainoastaan facebookissa vaan niiden kerjäämiseen on keksitty lisää sivustoja kuten Instagram. Myös Youtubessa haetaan hyväksyntää esim. omalle äänelle. Hyvässä lykyssä sitä kautta voi jopa saada levytyssopimuksen, mutta ei sekään täysin äänestä ole kiinni. Suosio on tässäkin suhteessa kaikista suurin tekijä. Surullista on se, että todelliset kyvyt jäävät näiden keskinkertaisten löytöjen jalkoihin vain siksi, ettei heitä ole onnistuttu löytämään bittiavaruudesta.





"Todellinen kauneus ja naisellisuus on iätöntä, se ei ole keinotekoista. Glamouria voidaan tehtailla. Kuuluisuus tuo ilman muuta vain tilapäisen ja osittaisen onnen - se ei ole jokapäiväistä ruokaa, siitä ei tule täyteen. Kun olet kuuluisa, kaikkia heikkouksiasi liioitellaan."
      -Marilyn Monroe

2 kommenttia:

  1. Asiaa!! Suosiolla ratsastetaan nykyään kaikkialla, koulussa ja kesätöissä ja missä lie muualla. Erityisesti facebookin tykkäysten laskemiselle olisi kiva panna stoppi, mutta huomaahan sitä itsekin tekevänsä. Aina herää kysymys, mihin tämä maailma on menossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, kiitos kommentista! Komppaan sua kyllä ihan täysin. Nykyään kuuluisuudella on täysin mahdollista luoda ura itselleen...

      Poista